MONASTERIO DE PEDRALBES

El último remanso de paz de Barcelona /// L’últim racó de pau de Barcelona

En aquel lugar donde la ciudad deja de serlo para convertirse en jardín de montaña, después de un arco antiguo que nos indica el acceso a inhóspitos lugares marcados por la historia, accedemos al recinto monástico de Pedralbes, donde dicen que vivieron reinas y abadesas, y que constituye hoy día uno de los lugares más mágicos de la capital catalana. Rodeado de vergeles, las monjitas clarisas aguardan al visitante y turista, que los días soleados se atreve a subir hasta allí arriba, más allá de la Cruz de Pedralbes. Uno podría pensar que, en este entorno de fincas lujosas, donde tiene su sede el Club de Tennis Barcelona o la prestigiosa escuela de negocios Esade, en estas calles que pocos pisan -porque todos van en Porsche Cayenne – y que culmina en la famosísima Avenida Pearson de mansiones y palacetes, las monjas son las que viven peor.

En aquell lloc on la ciutat deixa de ser-ho per convertir-se en jardí de muntanya, després d’un arc antic que indica l’accés a llocs inhòspits marcats per la història, accedim al recinte monàstic de Pedralbes, on diuen que van viure reines i abadesses, i que constitueix avui en dia un dels llocs més màgics de la capital catalana. Rodejar de paratges verds, les monges clarisses esperen el visitant i turista, que els dies assolellats s’atreveix a pujar fins allà dalt, més enllà de la creu de Pedralbes. Hom podría pensar que, en aquest entorn de finques luxoses, on té la seva seu el Club de Tennis Barcellona o la prestigiosa escola de negocis Esade, en aquests carrers que pocs trepitgen – perque tots van en Porsche Cayenne – i que culmina amb la conegudíssima Avinguda Pearson de mansions i palauets, les monges són les que viuen pitjor.

 

 

Pero no es así. Cuando uno accede al Monasterio se le despierta esa extraña sensación de envidia sana que dan las monjas de clausura en ciertas ocasiones, dedicadas al noble arte de las galletas milenarias y los polvorones, a los quehaceres de mantenimiento de un cenobio tan antiguo, y al rezo a las alturas en paz y recogimiento. Quien no quisiera deambular sin prisas ni pensamientos por su claustro, al menos por unos días al año!

Inaugurado el 3 de mayo de 1327, el monasterio está por cumplir casi los 700 años. Las piedras de los anchos muros aún recuerdan los redobles de timbales en la entrada de  Jaime II y de la Reina Elisenda de Moncada al monasterio, los que fueran sus primeros valedores. Ella, Elisenda, uno de los personajes más recordados del Medievo catalán, se recluyó en el palacio adjunto al Monasterio en enviudar, casi cuarenta años que sobrevivió a su marido, y dicen las crónicas del poder que desde su privilegiada atalaya guiaba los designios del país, a favor o en contra de sus hijos, nietos y demás familiares, siempre en permanente conspiración. Desde lo alto del campanario de la iglesia, un torreón gótico magnífico de piedra clara que recuerda a los de la Catedral o de la Iglesia del Pino, Elisenda podía divisar todo el llamado antiguamente “Desierto de Sarriá”, sus huertos y campos, las aldeas vecinas y lejanas, y la muralla y magna ciudad de Barcelona, allá a lo lejos, tocando al mar.

Pero no és així. Quan hom accedeix al Monestir se li desperta aquella extranya sensació d’enveja sana que fan les monges de clausura en certes ocasions, dedicades al noble art mil·lenari de les galetes i polvorons, als quefers del manteniment d’un cenobi tan antic, i a la pregària a les altures en pau i recolliment. Qui no ha desitjat vagarejar sense presses ni pensaments pel seu claustre, al menys per uns quants dies a l’any!

Inaugurat el 3 de maig de 1327, el monestir enfila la recta per fer 700 anys. Les pedres dels murs ben amples ens recorden avui el retruc dels timbals en la entrada de Jaume II i de la reina Elisenda de Moncada al monestir, que van ser-ne els seus primers valedors. Ella, Elisenda, un dels personatges més recordats de l’Edat Mitjana catalana, es va recloure al palau adjunt al Monestir, quan va enviudar. Gairebé 40 anys que va sobreviure al seu marit, i diuen les cròniques del poder, que ja des del primer moment i des de la seva privilegiada posició, guiava els destins del país, a favor o en contra dels seus fills, nets i altra família, sempre en permanent conspiració. Des de dalt del campanar de l’església, un torreó gòtic magnífic i de pedra clara, que recorda als de la Catedral o de l’església del Pi, Elisenda podia divisar tot l’anomenat antigament Desert de Sarrià, els seus horts i camps, els llogarets veïns i llunyans, la muralla i la magna ciutat de Barcelona, prop de Montjuïc, tocant el mar.

 

 

Los días soleados son los que luce mejor el Monasterio, y los que las clarisas se apresuran esperando aquellos barceloneses que subirán a misa o a pasear por el claustro. La piedra sobre la que retumban los ecos del pasado es de un color luminoso, quizás porque en su construcción, además de piedra de Montjuïc, se usara piedra local. Y los aficionados al catalán antiguo recordarán que Pedralbes no significa otra cosa que “Pedres albes”, o lo que es lo mismo “Piedras blancas”, por los sedimentos que existen en ese paraje. Cuando uno entra a la iglesia, oscura y silenciosa, y puede ver la tumba de Elisenda de Moncada, agradece que esos muros sigan en pie, después de tantos siglos de guerras y conquistas. A su lado, pinturas de Ferrer Bassa o de Jaume Huguet, maestros del arte gótico catalán, que nos hablan de la riqueza de aquellos tiempos pasados. No en vano su principal impulsora fue la reina Elisenda, y con ella la fortuna de los Reyes de la Corona de Aragón, y también de la familia Moncada, una de las mayores de su tiempo.

Els dies assolellats són els que el Monestir llueix millor, i els dies en que les clarisses s’afanyen tot esperant aquells barcelonins que pujaran a missa o a passejar pel claustre. La pedra sobre la que ressonen els ecos del passat és d’un color lluminós, potser perquè en la seva construcció, a més de pedra de Montjuïc, es fes servir pedra local. I els afeccionats al català antic recordaran que Pedralbes no significa altra cosa que “Pedres albes”, o el que és el mateix “Pedres blanques”, pels sediments que existeixen en aquest paratge. Quan hom entra a l’església, fosca i silenciosa, i pot veure la tomba d’Elisenda de Moncada, agraeix que aquells murs segueixin en peu, després de tants segles de guerres i conquestes. Al seu costat, pintures de Ferrer Barra i de Jaume Huguet, mestres del gòtic català que ens parlen de la riquesa d’aquells temps passats. Nogensmenys, la seva principal impulsora en fou la Reina Elisenda, i amb ella la fortuna dels Reis de la Corona d’Aragó, i també de la família Moncada, una de les més grans del seu temps.

 

 

Los días previos a Santa Eulalia, en el mes de febrero, el Alcalde de la ciudad y sus concejales suben a ver a la Madre Superiora del monasterio de Pedralbes, que los recibe con venerable amistad y generosa devoción. Sabe que le traen huevos. Siempre el mismo ritual. Huevos blancos y relucientes procedentes de las mejores granjas que entregan a las monjas clarisas para que Santa Clara disipe las nubes. Es tradición y leyenda que si se quiere que el sol reluzca en un acontecimiento importante, deben llevársele huevos a las clarisas, para que Santa Clara interceda, y no llueva. Es por ello que, previendo las fiestas mayores de la ciudad, el Consistorio guarda la tradición centenaria de subir al cenobio y depositar esos huevos. E igual que el alcalde, miles y miles de parejas que rezan y llevan huevos a Pedralbes, para que el día en que se den el “Si, quiero”, sea el más reluciente de sus vidas. Santa Clara tiene tanto trabajo que hay veces que no puede controlar que escape algún nubarrón a sus deseos.

Els dies previs a Santa Eulàlia, al mes de febrer, l’Alcalde de la ciutat i els seus regidors pugen a veure la Mare Superiora del Monestir de Pedralbes, que els rep amb venerable amistat i generosa devoció. Sap que li duen ous. Sempre el mateix ritual. Ous blancs i relluents procedents de les millors granges, que entreguen a les monges clarisses per a que Santa Clara dissipi els núvols. És tradició i llegenda que si hom vol que el sol llueixi en un esdeveniment important, s’han de dur ous a les clarisses, per a que Santa Clara intercedeixi i no plogui. És per això que, preveient les festes majors de la ciutat, el Consistori guarda la tradició centenària de pujar al cenobi i dipositar aquells ous. I de la mateixa forma que l’Alcalde, milers i milers de parelles que resen i portes ous a Pedralbes, per a que el dia en que es diguin el “Si, vull”, sigui el més lluent de les seves vides. Santa Clara té tanta feina que hi ha dies en que no pot controlar que s’escapi algun núvol als seus desitjos.

 

 

Pero el sol siempre reluce en Pedralbes. Suban, déjense llevar por el olor de los árboles y arbustos que rodean la iglesia, deslicen sus pasos por las losas gastadas del claustro por donde Elisenda paseaba hace centurias. Lo que verán es lo mismo que vio ella: la paz y la harmonía vestidas de piedra.

Però el sol sempre llueix a Pedralbes. Pugin, deixin-se endur per l’olor dels arbres i arbusts que rodegen l’església, passegin per les lloses gastades del claustre on Elisenda vagarejava fa centúries. El que veuran és el mateix que veia ella: la pau i l’harmonia vestides de pedra.

 

 

Para Estilo BCN Magazine

Albert Torras

 

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