El ave inalcanzable

Birdman o la inesperada virtud de la ignorancia

La gran ganadora de los premios Oscar, con 4 estatuillas, Mejor Película, Mejor Director, Mejor Guión Original y Mejor Fotografía.

Cuando Alejandro González Iñarritú inició esta aventura, no sabía qué enfrentaría, y así lo denota el mensaje que envío a todo el equipo un día antes de la filmación: “Amigos, esta es la película que estamos haciendo. Si nos caemos, fracasamos”.

Con estas palabras iniciaba el rodaje de esta aventura que podría catalogarse como comedia negra, crítica severa o simplemente nos muestra que los súper héroes en realidad mueren. Dependiendo del punto de vista con que se mire, el guión de Birdman nos lleva por l misteriosos caminos de las “celebridades” de Hollywood, desde el punto de vista autocrítico de un actor decadente y cansado, Riggan Thomson, quien en busca de conquistar una nueva gloria, arriesga todo para montar una obra de teatro en Broadway; es ahí donde hallamos a personajes fascinantes, su amante insegura; los actores de la obra, un Edward Norton simplemente sublime haciendo el papel de un protagonista incapaz de interactuar en la vida real, Naomi Watts como una nerviosa actriz que sueña con el teatro, la hija de Thomson, ex adicta y perdida; sin embargo cabe destacar su Birdman interno quien  lo obliga a realizar decisiones erráticas una y otra vez a medida que lo insulta y lo quiere incentivar a volver a emprender el vuelo.

L’au inabastable

Birdman o la inesperada virtut de la ignorància

 La gran guanyadora dels premis Oscar, amb 4 estatuetes, Millor Pel·lícula, Millor Director, Millor Guió Original i Millor Fotografia.

Quan Alejandro González Iñárritu va iniciar aquesta aventura, no sabia què s’enfrontaria, i així ho denota el missatge que envio a tot l’equip un dia abans de la filmació: “Amics, aquesta és la pel·lícula que estem fent. Si ens caiem, fracassem”.

Amb aquestes paraules iniciava el rodatge d’aquesta aventura que podria catalogar com a comèdia negra, crítica severa o simplement ens mostra que els súper herois en realitat moren. Depenent del punt de vista amb què es miri, el guió de Birdman ens porta per l misteriosos camins de les “celebritats” de Hollywood, des del punt de vista autocrític d’un actor decadent i cansat, Riggan Thomson, qui a la recerca de conquerir una nova glòria, arrisca tot per muntar una obra de teatre a Broadway; és aquí on trobem a personatges fascinants, la seva amant insegura; els actors de l’obra, 1 Edward Norton simplement sublim fent el paper d’un protagonista incapaç d’interactuar en la vida real, Naomi Watts com una nerviosa actriu que somia amb el teatre, la filla de Thomson, ex addicta i perduda; però cal destacar la seva Birdman intern qui l’obliga a realitzar decisions erràtiques una i altra vegada a mesura que ho insulta i ho vol incentivar tornar a emprendre el vol.

Cabe destacar el montaje, donde a través de una sola toma (o por lo menos así luce) Emmanuel Lubezki nos muestra una atmósfera más decadente y dolorosa que nos lleva a la reflexión: Los protagonistas de los blockbuster, ¿son simplemente celebridades que pasarán de moda o son actores que mantendrán sus niveles durante toda su carrera?

Cal destacar el muntatge, on a través d’una sola presa (o almenys així llueix) Emmanuel Lubezki ens mostra una atmosfera més decadent i dolorosa que ens porta a la reflexió: Els protagonistes dels blockbuster, són simplement celebritats que passaran de moda o són actors que mantindran els seus nivells durant tota la seva carrera?

 

Controversial final

Al final Birdman nos muestra cómo nos seduce y manipula nuestro ego, que nos obliga a perder hasta la dignidad con tal de llenarlo y sentirnos de nuevo “indispensables”; además de que la cinta nos reta con su final marcado por la ambigüedad, ¿qué sucede en realidad? ¿Muere en el teatro? ¿Al final se vuelve Birdman? ¿Sam (la hija del protagonista) es la única que logra entender a su padre?

Controversial final

Al final Birdman ens mostra com ens sedueix i manipula el nostre ego, que ens obliga a perdre fins a la dignitat per tal d’omplir-i sentir-nos de nou “indispensables”; a més de que la cinta ens repta amb el seu final marcat per l’ambigüitat, què passa en realitat? ¿Mor al teatre? Al final es torna Birdman? ¿Sam (la filla del protagonista) és l’única que aconsegueix entendre al seu pare?

 

Curiosidades

  1. La película de “Birdman” no tenía suficiente dinero como para pagar extras o cerrar las calles cuando el personaje de Michael Keaton sale corriendo en calzoncillos por Times Square, así que no lo tenían nada fácil. ¿Qué hicieron? Aventarse al ruedo e improvisar. Según Alejandro González, cuenta: “…encontramos a unos chicos que tocan muy bien la batería y los pusimos al centro de Times Square para distraer un poco a la gente y que no vieran a Michael desnudo por ahí. Fue muy guerrillero y no pagamos nada”.
  2. Curiosamente, la mayoría del reparto de ‘Birdman’ tiene relación con los superhéroes. Por ejemplo, Michael Keaton dio vida a Batman en 1989. Emma Stone interpretó al amor de Peter Parken en la cinta ‘El Sorprendente Hombre Araña’. Edwart Norton encarnó a Hulk en 2008 y Naomi Watts fue aquella que estuvo en manos del gran King Kong en 2005.
  3. Hubo tomas en las que los actores tenían que grabar hasta 15 páginas de diálogo sin interrupción en escenas sumamente largas para dar la impresión de una sola toma.
  4. Dentro de la película hay detalles que homenajean a la cultura mexicana como las luces del bar que tienen forma de chiles y piñatas y los sonidos de carros de camotes y tamales oaxaqueños.

Curiositats

  1. La pel·lícula de “Birdman” no tenia prou diners com per pagar extres o tancar carrers quan el personatge de Michael Keaton surt corrent en calçotets per Times Square, així que no ho tenien gens fàcil. Què van fer? Aventarse a la plaça i improvisar. Segons Alejandro González, explica: “… trobem a uns nois que toquen molt bé la bateria i els vam posar al centre de Times Square per distreure una mica a la gent i que no veiessin a Michael nu per aquí. Va ser molt guerriller i no paguem res “.
  2.  Curiosament, la majoria del repartiment de ‘Birdman’ té relació amb els superherois. Per exemple, Michael Keaton va donar vida a Batman en 1989. Emma Stone va interpretar l’amor de Peter Parken a la cinta ‘El Sorprenent Home Aranya’. Edwart Norton va encarnar a Hulk a 2008 i Naomi Watts va ser la que va estar en mans del gran King Kong en 2005.
  3. Hi va haver preses en què els actors havien de gravar fins a 15 pàgines de diàleg sense interrupció en escenes summament llargues per donar la impressió d’una sola presa.
  4. Dins de la pel·lícula hi ha detalls que homenatgen la cultura mexicana com els llums del bar que tenen forma de chiles i pinyates i els sons de carros de camotes i tamales de Oaxaca.

 

Por /// Per: Lilian Carrasco

Hacer Comentario

Su dirección de correo electrónico no será publicada.